Het inspecteren van een boot vóór de aankoop is essentieel om er zeker van te zijn dat je een degelijke boot koopt en je geld verstandig besteedt. Gebruik deze checklist als gids terwijl we je door elke stap van het proces leiden. Als je nog in een vroeg stadium van het koopproces bent, raden we je aan om ons uitgebreide artikel Hoe Koop je een Boot: De Ultieme Gids te lezen en te leren van de fouten van anderen in 9 Fouten om te Vermijden bij het Kopen van een Boot.
Er zijn verschillen tussen het kopen van nieuwe en gebruikte boten; het uitvoeren van inspecties en weten waar je op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte boot is cruciaal. Nieuwe boten uit de fabriek vereisen dit niet en worden geleverd met garanties om ervoor te zorgen dat alles in orde is. Bij gebruikte boten echter (of je nu koopt van een particulier of een makelaar), zijn inspecties essentieel om zeker te weten dat je een degelijke boot koopt en je geld goed besteedt. Er zijn veel stappen bij het kopen van een gebruikte boot, en het bezichtigen van een boot waarin je geïnteresseerd bent, is de eerste stap. Dit geeft je de belangrijke eerste indruk van de staat van de boot, waarna je besluit door te gaan of af te haken. We raden sterk aan om een volledige maritieme keuring te laten uitvoeren op elke boot die je overweegt te kopen, aangezien ervaren keurders weten waar ze op moeten letten en waar ze problemen kunnen vinden.
Maar voordat je zover bent om te betalen voor een maritieme keuring, lees onze 7 Verborgen Problemen om te Controleren bij het Kopen van een Gebruikte Boot en gebruik deze checklist als gids voor een grondige inspectie van de boot vóór de aankoop.
Voorafgaande Inspectie Checklist
- Vraag naar onderhouds- en servicegeschiedenis. Het is een goed begin als een boot regelmatig onderhoud heeft gehad en inzicht in eerdere reparaties kan nuttige vragen oproepen. Idealiter is de boot jaarlijks onderhouden.
- Kom te weten hoe de boot is gebruikt. Dit kan veel inzicht geven in hoe goed de boot is onderhouden, waar deze is gebruikt (zoutwater versus zoetwater), waar deze is opgeslagen, eventuele schade die is opgetreden, enz. Gebruik dit als een gespreksonderwerp en stel vervolgvragen.
- Waar is de boot opgeslagen? Over het algemeen zullen boten die buiten in het water zijn opgeslagen, meer slijtage hebben ondergaan dan die in droge, overdekte omstandigheden zijn bewaard. De effecten van zoutwater, vrieswater en slecht weer kunnen corrosie en vocht veroorzaken. Dit betekent niet dat je nooit een boot moet kopen die in het water is opgeslagen – het kan juist betekenen dat de boot goed is onderhouden omdat deze regelmatig werd gebruikt.
- Vraag naar eventuele schade. Hoewel kleine schade die is gerepareerd of niet zichtbaar is, misschien niet wordt gedeclareerd, is het toch de moeite waard om te vragen, aangezien dit eerdere problemen kan opleveren die je later aan een maritieme keurmeester kunt melden.
- Hoeveel uren heeft de motor gedraaid? Vraag naar het aantal uren dat de motor heeft gedraaid en wanneer deze voor het laatst is onderhouden, evenals het reguliere onderhoudsprogramma.
- Weet wat is inbegrepen in de prijs. Vraag de verkoper of makelaar om precies op te sommen wat er bij de vraagprijs is inbegrepen. Dit kan bijvoorbeeld veiligheidsuitrusting, elektronica of visgerei zijn. Zorg ervoor dat de apparatuur in goede staat is; anders betaal je mogelijk extra voor iets wat je zelf goedkoper kunt kopen.
- Is de boot nog onder garantie en is deze overdraagbaar? Afhankelijk van de leeftijd van de boot kan deze nog binnen de garantie vallen, wat een waardevol document is om in je bezit te hebben. Vraag of de boot nog garantie heeft, hoeveel tijd er nog over is, wat de garantie dekt en of de garantie overdraagbaar is.
Visuele Bootinspectie Checklist
Exterieur Begin met een visuele inspectie van de buitenkant van de boot en krijg een gevoel voor zowel de staat als de ruimte en indeling. Vergeet niet dat je een degelijke boot wilt, maar je wilt ook de juiste boot kiezen voor jou, je gezin en je specifieke behoeften.
- Controleer op schade of reparaties. Hoewel netheid niet noodzakelijk een teken van slechte staat is, kan het wel alarmbellen doen rinkelen over hoe goed de boot is verzorgd. Controleer op scheuren in het glasvezel, tekenen van reparaties aan de carrosserie, krassen of verkleurde gebieden waar schade mogelijk is gerepareerd. Als de boot uit het water is (wat op een gegeven moment zou moeten gebeuren wanneer je deze bekijkt), controleer dan op blaren in het glasvezel die osmoses aangeven (dit is moeilijk en kostbaar om te repareren) en zorg ervoor dat er geen groeven of schrammen op de bodem van de romp of kiel zijn die later problematisch kunnen worden.
- Inspecteer de spiegel, dekken, bilge en brandstoftank. De spiegel is waar een buitenboordmotor meestal wordt gemonteerd. Je moet zoeken naar tekenen van doorweekt hout, wat op een groot probleem kan duiden. Hoewel dit minder vaak voorkomt bij moderne boten, zijn oudere houten boten bijzonder vatbaar voor rot. Controleer ook de dekken op tekenen van kromtrekken, rotten of zachtheid door waterindringing. Controleer de bilge-ruimte op tekenen van olielekkage uit de motor en de brandstoftank op tekenen van corrosie.
- Zorg ervoor dat de spanten goed zijn verbonden. Spanten moeten goed verbonden zijn met de romp, anders loopt het vaartuig structureel gevaar. Hoewel ze niet altijd gemakkelijk te zien zijn en je mogelijk de bilge in moet met een goede zaklamp, is het een must. Elke scheiding of schade moet met uiterste voorzichtigheid worden behandeld. Als je niet enthousiast bent over het afdalen in de bilge, markeer dit dan als iets wat je wilt dat je keurmeester doet.
- Tuigage. Op een zeiljacht wil je de tuigage en zeilen controleren, aangezien dit dure items zijn om te vervangen. Op een normaal cruiseschip moeten deze doorgaans om de 10 jaar worden vervangen, dus vraag wanneer de huidige zeilen zijn gekocht en als je ze kunt uitspreiden, kun je controleren op schade of slijtage; hoe zachter of meer rimpels je vindt in het Dacron-materiaal, hoe korter de resterende levensduur van het zeil.
Motor en Elektronica De motor is het belangrijkste onderdeel van elke motorboot en je wilt dat een professional deze grondig inspecteert voordat je tot aankoop overgaat.
- Controleer de olie. Zorg ervoor dat de olie geen melkachtige residu heeft, want dit kan duiden op waterinfiltratie. Je kunt dit doen door de peilstok eruit te trekken.
- Zoek naar roest. Roest rond de motor kan erop wijzen dat de boot lange tijd onder water heeft gestaan, en de aanwezigheid ervan zou alarmbellen moeten laten rinkelen.
- Inspecteer de slangen, riemen en elektrische verbindingen. Bekijk de slangen, riemen en elektrische verbindingen zoals bougies goed om ervoor te zorgen dat ze niet gebarsten of versleten zijn.
- Controleer de propeller. Scheuren in een propeller kunnen worden gerepareerd, dus zijn niet altijd een rode vlag, maar als je scheuren of reparaties opmerkt, zorg ervoor dat je ernaar vraagt.
- Luister. Luister naar het geluid van de motor wanneer deze wordt gestart en tijdens het draaien. Dit kun je doen tijdens een proefvaart, wat sterk wordt aanbevolen, maar ook aan de steiger. Let op overmatig lawaai of trillingen, of ongebruikelijke of ruwe geluiden. Onthoud dat boten geen kilometertellers hebben zoals auto’s, dus het is niet gemakkelijk om te weten hoeveel uren een bootmotor heeft gedraaid.
- Inspecteer de elektronica. Herbedrading is een dure klus op een boot, dus besteed tijd aan het bekijken van zoveel mogelijk van de elektrische systemen. Begin met het in- en uitschakelen van elk elektrisch item aan boord, voordat je de zekeringkast bekijkt. Een mix van zekeringen kan duiden op vervanging, wat bij een nieuwer vaartuig vragen zou moeten oproepen. Bekijk de bedrading zelf en krijg een idee van de toestand ervan.
Interieur Het interieur van een boot kan je een goed idee geven van de zorg die de boot heeft gekregen en ook problemen met de romp zelf aan het licht brengen.
- Schimmel en meeldauw. Je eerste teken van schimmel en meeldauw in het interieur is een sterke, muffe geur. Doe ook een visuele inspectie, zoek naar tekenen van rot op de vloeren of zitgedeelten. Elke vervorming is ook een rode vlag.
- Lekkages. Lekkages in de romp kunnen zijn gerepareerd en goed verborgen, dus ze zijn mogelijk niet meteen zichtbaar. Een goed idee is om een slang op de romp, luiken, patrijspoorten en naden te spuiten en te kijken of er vocht in de binnenhutten komt.
- Controleer de deuren, luiken en voorruit. Als onderdeel van je visuele bootinspectie van het interieur, zorg ervoor dat je deuren, patrijspoorten en luiken opent en sluit om te controleren of ze waterdicht zijn. De voorruit moet stevig vastzitten zonder scheuren.
- Krijg een gevoel voor de boot. Net als bij het exterieur, raak vertrouwd met de indeling, stijl en het decor. Misschien wil je je eigen stempel op de boot drukken en je eigen schitterende bootinterieur ontwerpen, maar zo niet, overweeg dan de kosten als het zachte meubilair niet voldoet.
Laat een Aankoopkeuring en Proefvaart Uitvoeren
Een inspectie wordt sterk aanbevolen en geeft je een beter begrip van de staat van de boot voordat je geld uitgeeft aan een aankoopkeuring (zie ons artikel Heb Ik een Bootkeuring Nodig bij het Kopen van een Gebruikte Boot? voor meer informatie). Als het gaat om aankoopkeuringen en proefvaarten, raden we bijna altijd aan om deze uit te laten voeren (tenzij de boot erg klein of erg goedkoop is). Een ervaren maritieme keurmeester kan een grondig en diepgaand rapport over de staat van de boot opstellen voordat je tekent en je de informatie geven om een echt weloverwogen beslissing te nemen. Je kunt altijd de keuring gebruiken om de beste prijs voor een boot te onderhandelen.
Rightboat.com heeft duizenden gebruikte boten over de hele wereld en is de beste plek om te zoeken naar de perfecte boot voor jou. We zijn hier om je bij elke stap te helpen en hebben een enorm kenniscentrum gevuld met nuttige artikelen over het kopen van een gebruikte of nieuwe boot. Aarzel niet om contact op te nemen met onze verkopers, makelaars of het Rightboat.com-team voor meer begeleiding.